UA-84378298-1
Hebbes! Kindercoaching
                                                       © Copyright Kindercoaching Hebbes! 2016                             Voor elk kind een passende leermethode!

Beeldenken

Wat is beelddenken?

(filmpje zien van Mirthe van der Drift, klik dan op het mannetje hiernaast.) Beeldenkers denken vanuit een totaalbeeld en in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Een simpele proef op de som: Denk b.v. aan het woord huis. Velen zien dan de letters H-U-I-S in gedachte. Andere zien echter een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Beelddenkers moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden. Je ziet het huis. Je ziet een man, de man laat zijn hond uit. Mijn tante heeft ook zo’n hond. Wanneer is ze ook alweer jarig. Mmm Taart…. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel - maar daarnaast ook ruimtelijk in gesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan voor de oren! In een oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband. Het ene beeld roept alweer het volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit op gekomen  zou zijn. Nadeel van dit associatieve snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch kunnen overkomen. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, dat ene ding, je weet wel! In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze niet zo snel vinden. Een beelddenker kan ook een beeld in zijn hoofd laten draaien, ze zien dan de voor en achterkant,  boven en onderkant. Als ze de letters en hun klanken gaan leren geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het een b. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen. Iedereen wordt geboren als beelddenker. Een baby kent nog geen woorden. Tot 4 jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken percentsgewijs wat kleiner. Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een levenslange voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers! Wilt u weten of u een beelddenker bent, doe dan nu de beelddenktest. Hoe kan je een beelddenker helpen in een talige omgeving? Door het (h)erkennen van een aantal beelddenkende kenmerken zoals hierboven beschreven. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt…. Thuis en op school! De training ”Ik leer anders” geeft beelddenkers inzicht in hun  eigen visuele cognitieve leerstijl en geeft handvatten om informatie/leerstof op te slaan in beelden. Dat geeft rust en zelfvertrouwen. De JaMaRa rekentraining en Taal in blokjes passen ook goed bij een visuele cognitieve leerstijl. Naast de standaardtraining “Ik leer anders kan ook een training op maat worden gegeven. Bij het coachen van kinderen en jongeren is het individu het uitgangspunt NIET de methode! Bent u nieuwsgierig geworden, neem dan contact op voor een kosteloos oriënterend gesprek.
Hebbes! Kindercoaching

Beeldenken

Wat is beelddenken?

(filmpje zien van Mirthe van der Drift, klik dan op het mannetje hiernaast.) Beeldenkers denken vanuit een totaalbeeld en in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Een simpele proef op de som: Denk b.v. aan het woord huis. Velen zien dan de letters H- U-I-S in gedachte. Andere zien echter een plaatje van een huis. Compleet met schoorsteen en rookwolkjes. Beelddenkers moeten het beeld vervolgens omzetten naar taal. Dit kost tijd. Op school heb je dus meer tijd nodig om een dictee of proefwerk te maken. Ook kunnen beelden de aandacht afleiden. Je ziet het huis. Je ziet een man, de man laat zijn hond uit. Mijn tante heeft ook zo’n hond. Wanneer is ze ook alweer jarig. Mmm Taart…. Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel - maar daarnaast ook ruimtelijk in gesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan voor de oren! In een oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband. Het ene beeld roept alweer het volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit op gekomen  zou zijn. Nadeel van dit associatieve snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch kunnen overkomen. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, dat ene ding, je weet wel! In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze niet zo snel vinden. Een beelddenker kan ook een beeld in zijn hoofd laten draaien, ze zien dan de voor en achterkant,  boven en onderkant. Als ze de letters en hun klanken gaan leren geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het een b. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen. Iedereen wordt geboren als beelddenker. Een baby kent nog geen woorden. Tot 4 jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken percentsgewijs wat kleiner. Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een levenslange voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers! Wilt u weten of u een beelddenker bent, doe dan nu de beelddenktest. Hoe kan je een beelddenker helpen in een talige omgeving? Door het (h)erkennen van een aantal beelddenkende kenmerken zoals hierboven beschreven. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt…. Thuis en op school! De training ”Ik leer anders” geeft beelddenkers inzicht in hun  eigen visuele cognitieve leerstijl en geeft handvatten om informatie/leerstof op te slaan in beelden. Dat geeft rust en zelfvertrouwen. De JaMaRa rekentraining en Taal in blokjes passen ook goed bij een visuele cognitieve leerstijl. Naast de standaardtraining “Ik leer anders kan ook een training op maat worden gegeven. Bij het coachen van kinderen en jongeren is het individu het uitgangspunt NIET de methode! Bent u nieuwsgierig geworden, neem dan contact op voor een kosteloos oriënterend gesprek.
© Copyright Kindercoaching Hebbes! 2016                             Voor elk kind een passende leermethode!