UA-84378298-1
Hebbes! Kindercoaching
                                                       © Copyright Kindercoaching Hebbes! 2016                             Voor elk kind een passende leermethode!

Brain gym

Wat is Braingym of Leergym? Braingym is een leerprogramma van fysieke oefeningen. Dat gebeurt d.m.v. eenvoudige oefeningen waarbij o.a de eigen middenlijn overgestoken wordt. De activiteiten zijn geschikt voor iedereen, van elk niveau en van elke leeftijd. Ze zijn gemakkelijk te leren en nemen weinig tijd in beslag. Door deze bewegingen gaat de energie (weer) stromen tussen beide hersenhelften en van en naar de zintuigen. Het brein en het lichaam gaan beter samenwerken en het leren en leven wordt weer leuk! Hoe is BrainGym ontstaan? Meer dan 20 jaar geleden verrichtte de pedagoog Dr. Paul Dennison (california, USA) onderzoek naar de oorzaken en oplossingen van leerproblemen. Hij ontwikkelde een opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen. Deze inzichten hielpen hem om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, namelijk BrainGym. Voor wie is BrainGym bedoeld? Voor iedereen die gemotiveerd is om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Dit kunnen kinderen of volwassenen zijn, die o.a in leersituaties blokkades tegenkomen. Waar heeft het mee te maken? Vanaf onze geboorte tot en met onze kleutertijd hebben we tijd om ons voor te bereiden om op school te leren lezen en schrijven en wat daar verder op volgt. De ontwikkeling van ons brein gaat gelijk op met de ontwikkeling van het lichaam. Onderling stimuleren zij elkaar. De kruipbeweging is hier een goed voorbeeld van. De samenwerking tussen linker hersenhelft en rechterlichaamsdeel en andersom is een eerste vereiste om goed te kunnen leren en houdt verband met de coördinatie van het brein met de zintuigen en de rest van het lichaam (bijvoorbeeld de oog/hand-coördinatie). Als het goed is verloopt dit proces als vanzelf op een speelse en natuurlijke manier en beleven we er zelfs plezier aan. Toch verloopt het proces niet altijd vanzelf. Negatieve stress en de gevolgen: Door negatieve stressoren kan het ontwikkelingsproces verstoord worden. Dit heeft tot gevolg, dat er niet naar verwachting gepresteerd wordt en dat men in een neerwaartse spiraal terecht kan komen van: niet goed presteren- voor dom versleten worden- angst om te falen- negatieve stress- niet goed presteren, enz., enz. Veelal gaat het om negatieve stress die niet goed verwerkt is of wordt. Kenmerken kunnen zijn: Moeite hebben met lezen en/of schrijven, Het niet kunnen toepassen van eerder geleerde regels, Concentratieproblemen, Black-outs bij toetsen, Hyperactief gedrag, Niet lekker in 't vel zitten, Een klunzig bewegingspatroon, Alergische reacties, Gepest worden of zelf pesten, Faalangst, Fysieke onbalansen, Autistisch gedrag,   De oorzaken van negatieve stress: Negatieve stress kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door chemische stress. Dit houdt in dat er (te) gevoelig gereageerd wordt op bepaalde voedings-stoffen of op ingeademde stoffen. Ook emotionele stress kan ons lichamelijk en/of geestelijk uit balans brengen. Lichamelijke onbalansen treden ook op als zogenaamde primaire reflexen niet voldoende geïntegreerd worden in het bewegingspatroon. Al deze stressoren werken een harmonieuze cognitieve ontwikkeling tegen. Maar een heel belangrijke oorzaak van leerproblemen, waar Brain Gym in het bijzonder een antwoord op heeft, is het gebrek aan beweging. Iets waar kinderen en volwassenen steeds meer in verzeild kunnen raken. Dit kan beginnen bij een baby die te lang en te vaak in de Maxi-cosi zit en het kan eindigen bij een volwassene die de hele dag op de computer zit te typen. Door gebrek aan beweging worden de hersenen en de zintuigen te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades in de energie veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren.
Hebbes! Kindercoaching

Brain gym

Wat is Braingym of Leergym? Braingym is een leerprogramma van fysieke oefeningen. Dat gebeurt d.m.v. eenvoudige oefeningen waarbij o.a de eigen middenlijn overgestoken wordt. De activiteiten zijn geschikt voor iedereen, van elk niveau en van elke leeftijd. Ze zijn gemakkelijk te leren en nemen weinig tijd in beslag. Door deze bewegingen gaat de energie (weer) stromen tussen beide hersenhelften en van en naar de zintuigen. Het brein en het lichaam gaan beter samenwerken en het leren en leven wordt weer leuk!  Hoe is BrainGym ontstaan? Meer dan 20 jaar geleden verrichtte de pedagoog Dr. Paul Dennison (california, USA) onderzoek naar de oorzaken en oplossingen van leerproblemen. Hij ontwikkelde een opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen. Deze inzichten hielpen hem om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, namelijk BrainGym.  Voor wie is BrainGym bedoeld? Voor iedereen die gemotiveerd is om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Dit kunnen kinderen of volwassenen zijn, die o.a in leersituaties blokkades tegenkomen.  Waar heeft het mee te maken? Vanaf onze geboorte tot en met onze kleutertijd hebben we tijd om ons voor te bereiden om op school te leren lezen en schrijven en wat daar verder op volgt. De ontwikkeling van ons brein gaat gelijk op met de ontwikkeling van het lichaam. Onderling stimuleren zij elkaar. De kruipbeweging is hier een goed voorbeeld van. De samenwerking tussen linker hersenhelft en rechterlichaamsdeel en andersom is een eerste vereiste om goed te kunnen leren en houdt verband met de coördinatie van het brein met de zintuigen en de rest van het lichaam (bijvoorbeeld de oog/hand-coördinatie). Als het goed is verloopt dit proces als vanzelf op een speelse en natuurlijke manier en beleven we er zelfs plezier aan. Toch verloopt het proces niet altijd vanzelf.  Negatieve stress en de gevolgen: Door negatieve stressoren kan het ontwikkelingsproces verstoord worden. Dit heeft tot gevolg, dat er niet naar verwachting gepresteerd wordt en dat men in een neerwaartse spiraal terecht kan komen van: niet goed presteren- voor dom versleten worden- angst om te falen- negatieve stress- niet goed presteren, enz., enz. Veelal gaat het om negatieve stress die niet goed verwerkt is of wordt.  Kenmerken kunnen zijn: •	Moeite hebben met lezen en/of schrijven, •	Het niet kunnen toepassen van eerder geleerde regels,  •	Concentratieproblemen, •	Black-outs bij toetsen, •	Hyperactief gedrag, •	Niet lekker in 't vel zitten, •	Een klunzig bewegingspatroon, •	Alergische reacties, •	Gepest worden of zelf pesten, •	Faalangst, •	Fysieke onbalansen, •	Autistisch gedrag,    De oorzaken van negatieve stress: Negatieve stress kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. Bijvoorbeeld door chemische stress. Dit houdt in dat er (te) gevoelig gereageerd wordt op bepaalde voedings-stoffen of op ingeademde stoffen.  Ook emotionele stress kan ons lichamelijk en/of geestelijk uit balans brengen. Lichamelijke onbalansen treden ook op als zogenaamde primaire reflexen niet voldoende geïntegreerd worden in het bewegingspatroon. Al deze stressoren werken een harmonieuze cognitieve ontwikkeling tegen.  Maar een heel belangrijke oorzaak van leerproblemen, waar Brain Gym in het bijzonder een antwoord op heeft, is het gebrek aan beweging. Iets waar kinderen en volwassenen steeds meer in verzeild kunnen raken. Dit kan beginnen bij een baby die te lang en te vaak in de Maxi-cosi zit en het kan eindigen bij een volwassene die de hele dag op de computer zit te typen.  Door gebrek aan beweging worden de hersenen en de zintuigen te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades in de energie veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren.
© Copyright Kindercoaching Hebbes! 2016                             Voor elk kind een passende leermethode!