UA-84378298-1
Hebbes! Kindercoaching
© Copyright Kindercoaching Hebbes! 2018         Voor elk kind een passende leermethode!

Brain gym

Wat is Brain Gym? Brain Gym is een oefenprogramma van bewegingspatronen waarmee je leerprocessen bevorderd. Het zijn eenvoudige bewegingen maar wel met een specifiek doel voor ogen. De activiteiten zijn geschikt voor iedereen, van elk niveau en van elke leeftijd. Ze zijn gemakkelijk te leren en nemen weinig tijd in beslag. Door deze bewegingen komen de beide hersenhelften weer in balans. Het brein en het lichaam gaan beter samenwerken. Je bent in een optimale staat om te gaan leren! Hoe is Brain Gym ontstaan? Meer dan 20 jaar geleden verrichtte de pedagoog Dr. Paul Dennison (California, USA) onderzoek naar de oorzaken van leerproblemen en zocht naar oplossingen. Hij ontwikkelde een opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen. Deze inzichten hielpen hem om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, namelijk Brain Gym. Voor wie is Brain Gym bedoeld? Voor iedereen die gemotiveerd is om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Dit kunnen kinderen of volwassenen zijn die zich optimaal willen voorbereiden om goed te kunnen leren/werken én communiceren. Waar heeft het mee te maken? Onze motorische ontwikkeling gaat gelijk op met de ontwikkeling van de hersengebieden en de hersenbalk. Onderling stimuleren zij elkaar. De kruipbeweging is hier een goed voorbeeld van. De samenwerking tussen linkerhersenhelft en rechterlichaamsdeel en andersom is een eerste vereiste om goed te kunnen leren en bewegen. Als het goed is verloopt dit proces als vanzelf op een speelse en natuurlijke manier en beleven we er zelfs plezier aan. Toch verloopt het proces niet altijd vanzelf. Door gebrek aan beweging en te veel achter schermpjes (mobiel/tablet) zitten worden de hersenen en de zintuigen te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades in de energie veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren. Ook door negatieve stressoren kan het ontwikkelingsproces verstoord worden. Dit heeft tot gevolg, dat er niet naar verwachting gepresteerd wordt en dat men in een neerwaartse spiraal terecht kan komen van: onderpresteren, faalangst, laag zelfbeeld, negatieve gedachten, enz. Veelal gaat het om negatieve stress die niet goed verwerkt is of wordt. Kenmerken kunnen zijn: Concentratieproblemen, Black-outs bij toetsen, Hyperactief gedrag, Niet lekker in 't vel zitten, Een klunzig bewegingspatroon, Allergische reacties, Gepest worden of zelf pesten, Faalangst, Moeilijk je evenwicht bewaren, Autistisch gedrag, Moeite hebben met lezen en/of schrijven, Het niet kunnen toepassen van eerder geleerde regels, Negatieve stress kan op verschillende manieren veroorzaakt worden: Bijvoorbeeld door chemische stress. Dit houdt in dat er (te) gevoelig gereageerd wordt op bepaalde voedingsstoffen (allergieën /intolerantie), medicijnen of stoffen uit de lucht. Ook kunnen stoffen die je aanmaakt (neurotransmitters) of een tekort aan bepaalde vitamines (B12) stress veroorzaken. Denk ook aan toxines die we (ongewild) binnenkrijgen uit onze voeding. Ook psychische  stress kan ons lichamelijk en emotioneel uit balans brengen. Alles wat je ervaart, denkt of voelt heeft invloed op het hele systeem. Lichamelijke stress treedt ook op wanneer primaire reflexen niet voldoende geïntegreerd worden in het bewegingspatroon. Als er visuele of auditieve uitdagingen zijn of wanneer het zenuwstelsel onder- of overprikkeld is. Al deze stressoren werken een harmonieuze cognitieve ontwikkeling tegen. Bent u nieuwsgierig geworden, neem dan contact op voor een kosteloos oriënterend gesprek of meld u aan. Contact informatie klik hier.
Hebbes! Kindercoaching

Brain gym

Wat is Brain Gym? Brain Gym is een oefenprogramma van bewegingspatronen waarmee je leerprocessen bevorderd. Het zijn eenvoudige bewegingen maar wel met een specifiek doel voor ogen. De activiteiten zijn geschikt voor iedereen, van elk niveau en van elke leeftijd. Ze zijn gemakkelijk te leren en nemen weinig tijd in beslag. Door deze bewegingen komen de beide hersenhelften weer in balans. Het brein en het lichaam gaan beter samenwerken. Je bent in een optimale staat om te gaan leren!  Hoe is Brain Gym ontstaan? Meer dan 20 jaar geleden verrichtte de pedagoog Dr. Paul Dennison (California, USA) onderzoek naar de oorzaken van leerproblemen en zocht naar oplossingen. Hij ontwikkelde een opzienbarende visie over de relatie tussen bewegingspatronen en leerprocessen. Deze inzichten hielpen hem om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, namelijk Brain Gym.  Voor wie is Brain Gym bedoeld? Voor iedereen die gemotiveerd is om letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Dit kunnen kinderen of volwassenen zijn die zich optimaal willen voorbereiden om goed te kunnen leren/werken én communiceren.  Waar heeft het mee te maken? Onze motorische ontwikkeling gaat gelijk op met de ontwikkeling van de hersengebieden en de hersenbalk. Onderling stimuleren zij elkaar. De kruipbeweging is hier een goed voorbeeld van. De samenwerking tussen linkerhersenhelft en rechterlichaamsdeel en andersom is een eerste vereiste om goed te kunnen leren en bewegen. Als het goed is verloopt dit proces als vanzelf op een speelse en natuurlijke manier en beleven we er zelfs plezier aan. Toch verloopt het proces niet altijd vanzelf. Door gebrek aan beweging en te veel achter schermpjes (mobiel/tablet) zitten worden de hersenen en de zintuigen te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades in de energie veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren.  Ook door negatieve stressoren kan het ontwikkelingsproces verstoord worden. Dit heeft tot gevolg, dat er niet naar verwachting gepresteerd wordt en dat men in een neerwaartse spiraal terecht kan komen van: onderpresteren, faalangst, laag zelfbeeld, negatieve gedachten, enz. Veelal gaat het om negatieve stress die niet goed verwerkt is of wordt.  Kenmerken kunnen zijn: •	Concentratieproblemen, •	Black-outs bij toetsen, •	Hyperactief gedrag, •	Niet lekker in 't vel zitten, •	Een klunzig bewegingspatroon, •	Allergische reacties, •	Gepest worden of zelf pesten, •	Faalangst, •	Moeilijk je evenwicht bewaren, •	Autistisch gedrag, •	Moeite hebben met lezen en/of schrijven, •	Het niet kunnen toepassen van eerder geleerde regels,   Negatieve stress kan op verschillende manieren veroorzaakt worden: Bijvoorbeeld door chemische stress. Dit houdt in dat er (te) gevoelig gereageerd wordt op bepaalde voedingsstoffen (allergieën /intolerantie), medicijnen of stoffen uit de lucht. Ook kunnen stoffen die je aanmaakt (neurotransmitters) of een tekort aan bepaalde vitamines (B12) stress veroorzaken. Denk ook aan toxines die we (ongewild) binnenkrijgen uit onze voeding.  Ook psychische  stress kan ons lichamelijk en emotioneel uit balans brengen.  Alles wat je ervaart, denkt of voelt heeft invloed op het hele systeem.  Lichamelijke stress treedt ook op wanneer primaire reflexen niet voldoende geďntegreerd worden in het bewegingspatroon. Als er visuele of auditieve uitdagingen zijn of wanneer het zenuwstelsel onder- of overprikkeld is.  Al deze stressoren werken een harmonieuze cognitieve ontwikkeling tegen.  Bent u nieuwsgierig geworden, neem dan contact op voor een kosteloos oriënterend gesprek of meld u aan. Contact informatie klik hier.
© Copyright Kindercoaching Hebbes! 2016                             Voor elk kind een passende leermethode!